
 
Slovenská Wikileaks je od soboty na webe 

Peter Kováč, Vanda Vavrová | 26.01.2013 11:00 

Spôsobí slovenská verzia Wikileaks, ktorá sa má objaviť v sobotu na internete, taký rozruch 
ako pred troma rokmi jej anglický originál? To určite nie, hovoria občianski aktivisti, ktorí ju 
spúšťajú. Pripúšťajú však, že sa tam objavia aj preklady diplomatických depeší americkej 
ambasády, ktoré ešte slovenská verejnosť nepozná.  

„Objaví sa tam napríklad preklad depeše amerického ambasádora, ktorý sa 
sťažoval, že šéf slovenskej diplomacie v auguste 2006 nekonzultoval rotáciu 
slovenských vojakov v Afganistane s americkým veľvyslanectvom na Slovensku,“ 

hovorí jeden z aktivistov Peter Weisenbacher z Inštitútu ľudských práv. Podľa neho je to 
zaujímavá informácia o tom ako americká ambasáda na Slovensku ovplyvňovala slovenských 
politikov. 

Stanovisko vtedajšieho šéfa diplomacie Jána Kubiša, ktorého sa má sťažnosť týkať, sa včera 
Pravde získať nepodarilo . Bývalého veľvyslanca v Maďarsku Štefana Markuša avizovaný 
obsah stránky nemilo prekvapil. 

„Tento prípad síce nepoznám, no na prvý dojem si myslím, že toto je kompetencia 

slovenského ministerstva zahraničných vecí. Takáto sťažnosť z ich strany je zasahovaním do 
suverénnej politiky suverénneho štátu,“ hovorí s tým, že v diplomatických stykoch by 

niečo podobné nemalo existovať. „Ide to nad rámec medzinárodných dobrých 
diplomatických kontaktov medzi štátmi, a to najmä spriatelenými štátmi ako je Slovenská 
republika a USA,“ pokračuje. 

Aktivisti nemajú obavy, že by mohli za zverejňovanie prekladov tajných diplomatických 

depeší z americkej ambasády v Bratislave dopadnúť podobne ako zakladateľ Wikileaks Julian 
Assange a bude mať o nich záujem polícia, alebo spravodajské služby. „Tieto dokumenty sa 
už raz objavili verejne, takže mám určite nič podobné nehrozí,“ reagoval Weisenbacher. 

Americká ambasáda na Slovensku v depešiach, ktoré sa už objavili na Wikileaks, opakovane 

informovala Spojené štáty o korupcii v politike a jej prepojení na finančné skupiny. Záznam z 
roku 2005 hovorí o tom, že Američania pozorovali korupčné správanie aj v druhej 

Dzurindovej vláde. Správa sa týka silného tlaku na novelu zákona o liekoch v roku 
2004. Informuje, že „spoľahlivý zdroj s väzbami na Pentu“ hovorí o peniazoch pre 
nezávislých poslancov za podporu hlasovania. Mali dostať po dvoch miliónoch korún. 

Konkrétne mená sa v depeši neobjavili. „Nevieme posúdiť autentickosť uvedenej správy. 

Kategoricky odmietame akékoľvek náznaky toho, že by naša investičná skupina ovplyvňovala 
prostredníctvom finančnej motivácie poslancov," reagoval vtedy hovorca Penty Martin Danko. 

Preklady diplomatických depeší o politickom a ekonomickom dianí vo svete aj na Slovensku 
vrátane detailov zo zákulisia si budú môcť záujemcovia nájsť na webe na adrese 
www.wikileaks-slovensko.org. 

Podľa aktivistov hlavným dôvodom spustenia tejto stránky je kampaň za zatvorenie väznice 

Guantánamo a prepustenie Bradleya Manninga, ktorý pravdepodobne odovzdal tajné 
dokumenty Julianovi Assangeovi. „Chceli sme priblížiť ľuďom na Slovensku, čo Manning 
spravil, a preto sme preložili podstatné diplomatické depeše týkajúce sa Slovenska,“ povedala 
Alena Krempaská, ktorá patrila medzi organizátorov protestov Gorila. 

 

 

http://spravy.pravda.sk/autor/6-kovac-peter/
http://spravy.pravda.sk/autor/128-vavrova-vanda/
http://www.wikileaks-slovensko.org/

